Proses Selepas Tandatangan Surat Setuju Terima Pinjaman Lppsa

Selepas surat tawaran dikeluarkan oleh lppsa, peminjam adalah wajib pulangkan surat setuju terima ke lppsa sebagai tanda setuju menerima pembiayaan dalam masa 30hari dari tarikh surat tawaran. Anda sebagai pemohon pinjaman perlu mengisi borang sistem pinjaman perumahan bersepadu (sppb) yang terdapat dalam web resmi lembaga pembiayaan perumahan sektor awam (lppsa). Ini adalah penting sebab jika tidak hantar balik, maka insurans tidak akan membayar pampasan tanpa tandatangan peminjam dan ketua jabatan. Langkah yang terakhir yang perlu peminjam buat setelah berpuas hati dengan syarat dan terma tersebut ialah menandatangani memorandum penerimaan.

Memohon Pinjaman Dengan Bahagian Pinjaman Perumahan
Memohon Pinjaman Dengan Bahagian Pinjaman Perumahan

Lppsa akan hantar resit penyelesaian pinjaman perumahan dan borang melepaskan gadaian, geran rumah asal dan salinan pendua borang gadaian (borang 16a). Selepas tandatangan anda dan ketua jabatan anda, anda perlu hantar balik muka surat nombor 4 dari surat setuju terima pinjaman perumahan perbendaharaan kepada lppsa. Permohonan pembiayaan lppsa boleh dikemukakan samada secara atas talian atau manual berdasarkan kategori pemohon berikut : Bank akan tanya adakah anda bersetuju terima atau tidak. Bermula 11hb disember, selepas menandatangani surat tawaran pinjaman, barulah pula menandatangani perjanjian jual beli. Langkah yang terakhir yang perlu peminjam buat setelah berpuas hati dengan syarat dan terma tersebut ialah menandatangani memorandum penerimaan.

Proses Selepas Tandatangan Surat Setuju Terima Pinjaman Lppsa. Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh. Anda mungkin biasa dengan kebimbangan diminta menulis surat cadangan watak. Pemikiran pertama ialah biasanya "bagaimana dalam dunia anda menulis satu?" Dan pemikiran ini dengan cepat diikuti oleh soalan seperti "apa yang perlu dilakukan Saya katakan?" dan "bagaimana jika saya mengatakan perkara yang salah dan membuat orang itu kelihatan buruk?"

Soalan yang tidak dijawab dan ketakutan boleh menyukarkannya . Tetapi, yakinlah bahawa jika anda mengenali orang yang akan anda tulis dan menggunakan maklumat yang dibentangkan dalam artikel ini, anda tidak perlu risau.

Mulakan dengan surat

LANGKAH 1. Tarikh & Alamat

Orang yang membaca surat anda akan ingin mengesahkan bahawa rujukan itu adalah terkini. Sertakan juga alamat penuh anda

LANGKAH 2: Salam

Mulakan dengan salam. Gunakan nama penuh orang yang kepadanya surat itu ditujukan jika anda mempunyai it. Profesionalisme dan kredibiliti surat anda akan dipertingkatkan dengan menggunakan nama pertama dan nama keluarga mereka.

Jika anda tidak tahu alamat orang yang dialamatkan, atau tidak pasti sama ada mereka adalah orang yang betul untuk menghantar surat itu, gunakan "Kepada Siapa Yang Membimbangkan". Untuk memperibadikan surat anda, walau bagaimanapun, jika nama penerima diketahui, anda boleh menulis "Pengarah Sumber Manusia yang dihormati", contohnya.

Jangan gunakan "Tuan/ Puan" dan bukannya Cik, Puan, Encik

Lagipun, berapa banyak kredibiliti surat anda jika anda menulis kepada "Puan Sydney Smith" hanya untuk mengetahui bahawa "Sydney Smith" adalah seorang lelaki? !

LANGKAH 3: Pembukaan

Pembukaan biasanya perenggan hanya satu atau dua ayat. Perenggan pembukaan harus menerangkan siapa anda, perkara yang anda ketahui tentang orang yang dirujuk dan cara mereka boleh mendapat manfaat daripada pengetahuan anda.

LANGKAH 4 - Badan

Isi ialah bahagian terpenting surat. Anda boleh mempunyai beberapa perenggan. Di sinilah anda membuat kes untuk orang itu anda merujuk dengan menerangkan pengalaman anda dengan mereka dan memberi contoh kualiti atau kebolehan cemerlang orang itu.

Anda harus cuba memasukkan sekurang-kurangnya satu hingga tiga kualiti terbaik dalam diri orang itu semasa menulis surat itu. Dan cuba kekalkan kualiti ini sedikit sebanyak berkaitan.

Sebagai contoh, katakan orang yang anda tulis itu mesra, jujur, bijak, kreatif, bertanggungjawab dan rajin. Katakan mereka sedang mencari kerja penyeliaan. Seorang penyelia haruslah, antara lain, mesra (boleh bergaul dengan mudah dengan orang lain), jujur, dan bertanggungjawab. Kualiti ini adalah yang terbaik untuk membina surat anda.

Contoh-contoh ini hendaklah ringkas dan jelas, supaya pembaca dapat memahami tahan dengan mudah. Biasanya, satu perenggan tidak lebih daripada 3 ayat untuk setiap kualiti sepatutnya cukup.

Dua kata nasihat yang sangat kuat: Jangan terlalu bersemangat tentang kualiti positif orang itu semasa menulis surat cadangan watak. Jujurlah.

Adalah penting untuk memahami maksud sesuatu. Surat anda akan dibaca oleh seseorang yang sudah percaya bahawa penulis sedang "memperbesarkan orang" yang mereka maksudkan. Untuk membuat surat anda lebih boleh dipercayai, buktikan bahawa anda mempunyai pendapat yang tinggi tentang orang itu. Ini boleh dilakukan dengan menerangkan fakta khusus tentang orang yang anda rujuk. sedang merujuk.

Bercerita yang boleh dipercayai, cerita pendek tentang orang yang anda kenali adalah cara yang bagus untuk mengekalkan kredibiliti tanpa terdengar melambung. Kisah-kisah ini harus menyerlahkan ciri-ciri positif orang itu. Ia sepatutnya menjadi contoh bagaimana orang itu berkelakuan.

Jika anda merujuk kepada lebih daripada satu kejadian dalam perenggan anda, bahagikannya kepada dua perenggan dan akhiri setiap perenggan dengan kualiti yang anda ingin serlahkan dengan setiap kejadian.

LANGKAH 5: Penutup

Penutup ialah bahagian akhir pengesyoran anda dan tidak perlu panjang. Ia meringkaskan dan mengukuhkan kepercayaan anda tentang orang yang anda rujuk dan menerangkan sebab anda rasa mereka memenuhi kelayakan tersebut.

Di sinilah anda boleh mengatakan sesuatu tentang diri anda dengan menyebut kredibiliti anda tentang apa yang melayakkan anda membuat penilaian terhadap keupayaan orang itu melalui jenis dan tempoh hubungan anda dengan mereka.

LANGKAH 6: The Valediction

End your letter with a valediction or complimentary closing, such as "Ikhlas".

Tinggalkan tiga ruang dan taip nama anda. Sertakan tajuk anda jika ia akan membantu orang yang anda tulis surat itu.

Tandatangan surat itu.

Pada nota sampingan, sertakan maklumat hubungan supaya orang yang menyemak surat anda boleh menggunakan sekiranya maklumat lanjut diperlukan. Tetapi, menambah maklumat ini kadangkala boleh menjadi panggilan penghakiman.

Trending Now..

Popular Posts

Contoh Nak Buat Surat Rasmi Permohonan Sijil Matrikulasi

Surat Makluman Ketidakhadiran Anak Ke Sekolah Doc

Contoh Surat Rasmi Sewa Parking Kereta

Contoh Surat Bagi Barang

Contoh Surat Permohonan Penebangan Pokok Oleh Mpsp

Cetak Surat Tawaran Dan Borang Jawapan Tawaran Bjt-Jpp

Contoh Surat Penangguhan Majlis

Contoh Surat Kebenaran Mahkamah Syariah

Surat Kiriman Tidak Rasmi Aktiviti Semasa Hujung Tahun

Gambaran Surga Dalam Quran Surat Hud Ayat 108 Ialah